Automobilky na celém světě musely snížit nebo dočasně zastavit výrobu.
Celosvětový nedostatek polovodičů zasáhl výrobu automobilů i v Číně. To podkopává naděje, že největší světový trh s automobily by mohl být motorem zotavování tohoto odvětví.
Upozornili na to manažeři z automobilového průmyslu na veletrhu v Šanghaji
Automobilky na celém světě musely snížit nebo dočasně zastavit výrobu pro problémy s meškajúcimi dodávkami polovodičů. Důvodem je dřívější než očekávaný začátek zotavování automobilového průmyslu z pandemie onemocnění Covid-19, na který nedokázali dostatečně rychle zareagovat producenti čipů.
Německý koncern Volkswagen (VW), největší výrobce automobilů v Číně, který doufá, že v této zemi prodá více než čtyři miliony vozidel, upozornil, že situace se nezlepšuje ani v současném 2. čtvrtletí.
Šéf čínské divize VW Stephan Wöllenstein v neděli (18. 4.) novinářům řekl, že je těžké odhadnout, jaká je ztráta produkce Volkswagenu za týden nebo dokonce za měsíc pro nedostatek čipů. Dodal, že je to jako hašení požáru. V některých případech VW změnil dodavatelů a přešel na jiné čipy.
I šéf čínské divize automobilky BMW Jochen Goller na výstavě v Šanghaji připustil, že nedostatek čipů zvyšuje tlak na dodávky pro BMW. Výrobce luxusních aut však zatím nemusel redukovat výrobu, protože zatím čerpá ze skladových zásob.
Analytici předpovídají „velký vliv“ nedostatku čipů na výrobu vozidel, zejména elektrických, ve 2. čtvrtletí.
Čína, kde se v minulém roce prodalo více než 25 milionů vozů, byla paprskem naděje pro automobilky včetně koncernů Volkswagen a General Motors po pandemii, která těžce zasáhla automobilový průmysl na celém světě. Ale právě v Číně se už loni poprvé objevily zprávy o nedostatku čipů. Problém se zhoršil po březnovém požáru v továrně na čipy japonské společnosti Renesas Electronics.
V roce 2019 se podle odhadu společnosti McKinsey dodávky pro automobilové skupiny podíleli zhruba jednou desetinou na globálním trhu s polovodiči v hodnotě 429 miliard USD (357,92 miliardy korun). Firmy NXP Semiconductor, německá Infineon a japonská Renesas byly klíčovými dodavateli pro tento sektor.

Podle čínského sdružení výrobců automobilů nedostatečné dodávky čipů snížily produkci aut v prvních dvou měsících letošního roku o přibližně 5% až 8%. Očekává zmírnění vlivu od 3. čtvrtletí.
A čínské sdružení prodejců automobilů zase očekává, že zásoby automobilů v Číně budou dále klesat a dodávky některých modelů mohou být nižší než poptávka.