Sobota, 17 května, 2025
aktuality

7 tipů efektivního řízení projektů jako freelancer

Práce na volné noze má mnoho výhod. Asi těmi nejčastěji zmiňovanými jsou možnost být svým pánem, pracovat odkudkoliv chcete a kdy chcete. Můžete si vybírat, jaká práce vás zajímá, a řídit si vše podle svého. Jak každý freelancer ví, není to ale jen tak. Kromě výhod je tu však celá řada nevýhod, které si zaměstnanci nebo aspiranti na práci freelancera neuvědomují. Ať jde o kompletní zodpovědnost za svoji práci, nutnost udělat si čas a získat potřebný skillset k hledání nových klientů a zakázek, věnovat neplacený a drahý čas ke vzdělání a profesionálnímu růstu, tvorba osobního marketingu a networkingu nebo třeba zvládání sebekontroly v boji s prokrastinací. Ne každou práci lze dělat jako freelancer a snad každá má svá specifika. Pojďme se podívat na základní doporučení, kterých by se měl držet každý projekťák na volné noze:

  1. Vytvořte si vhodné pracovní prostředí

Úplným základem pro efektivní práci z domova je prostředí, které vás inspiruje, neruší a pomáhá vám soustředit se. Pro každého může být takové prostředí jiné. Někdo kolem sebe potřebuje mít pracující lidi a využívá coworkingových center, někdo neumí pracovat doma a stačí mu příjemné prostředí kaváren, většina lidí si ale vytvoří pracovní prostředí u sebe doma. Zásadní je oddělit místa, kde se pracuje a kde odpočívá. Halo efekt je výrazný. Lidský mozek škatulkuje, díky tomu se dokážeme lépe pustit do práce tam, kde jsme na to zvyklí. Chystání takového pracovního prostředí může být docela příjemné a zábavné. Čeho využijete k inspiraci, jaké prostředí je motivující a nerušivé? Vytvořte si svoji ideální kancelář.

  1. Mějte peněžní zálohu na horší časy

Vždy může nastat životní období, kdy nebudete schopni pracovat nebo bude práce nedostatek. Oproti zaměstnancům nemáte žádné jistoty, o to víc musíte dbát na svoje úspory. Spočítejte si všechny pracovní i nepracovní výdaje a udělejte si rezervy na 3–6 měsíců dopředu.

  1. Sežeňte si vhodné vybavení

Kvalitní vybavení dělá práci rychlejší, tedy efektivnější a rozhodně i pohodlnější. Základem jsou kvalitní pracovní programy a aplikace pro řízení projektů. Investice do softwaru, s kterým umíte a dobře se vám s ním pracuje se časem několikrát vrátí. Nejen na tíze peněženky, ale i na psychickém zdraví. Krom softwarů je potřeba mít v pořádku i věcnou stránku, například spolehlivý a rychlý laptop nebo pohodlné pracovní křeslo, z kterého vás nebudou bolet záda.

  1. Definujte si ideálního klienta

Ne každá firma, která potřebuje vaše služby, se musí stát vašim klientem. Buďte vybíraví. Za prvé proto, že nemusíte mít dostatečné zkušenosti a dovednosti pro daný sektor, za druhé zkrátka proto, že vás nemusí práce na daném klientovi bavit a tedy motivovat. Tím klesá jak kvalita práce, tak dobrý pocit z ní. Třetím důvodem je samotná úroveň klientů, která může být v některých případech velmi pochybná. Definovat si ideálního klienta a vážit si své práce a času je pro freelancera důležité stejně jako pro firmu. K vyhodnocení, který klient je ten pravý, je dobré podívat se na staré klienty, pro které jste pracovali, zhodnotit své zkušenosti a najít mezi nimi podobnosti. S jakým typem klientů máte nejvíc zkušeností? Kteří vás nejvíce bavili?

  1. Stále se vzdělávejte ve svém oboru

Firmy se většinou starají o rozvoj svých zaměstnanců, prostředí je také motivuje k neustálému vzdělávání ve svém oboru. Na volné noze je ale vše na vás, není tak problém ustrnout. Avšak jestli chcete být opravdový profesionál a dělat svoji práci dobře, musíte se stále vzdělávat a nikdy nemít pocit, že už máte dostatek vědomostí. Řízení projektů se vyvíjí, ustrnout by tak znamenalo snížit kvalitu svojí práci. Přitom kvalita vaší práce by měla být vaší hlavní vizitkou. Čtěte pravidelně profesní blogy, hlídejte si, ať vám neuteče důležitá novinka, čtěte knihy a jezděte na konference a školení. Vyhraďte si měsíční budget na vzdělání. Vrátí se vám to mnohonásobně.

  1. Buďte vidět a budujte networkingovou síť

Jako freelancer musíte být stále na očích. Nejlépe se potřebujete dostat do bodu, kdy vás budou oslovovat potenciální klienti sami a vy se tak můžete soustředit na samotnou práci project managera, a ne se zaobírat obchodem. Změní to celý váš time management práce. Abyste toho docílili, musíte dbát na svoji reputaci a být vidět. Navštěvujte konference, buďte aktivní na sociálních sítích, staňte se členy profesionální komunity a pište články. Vždy zůstaňte sebevědomí a profesionální. Samozřejmě nesmí chybět vaše přirozenost a lidskost. V návalu konkurence je právě tento bod tím, který vás postaví na piedestal a udělá z vás zaneprázdněného projekt managera.

  1. Budujte portfolio

Projektové řízení je pro začátečníky extrémně těžké z důvodu nedostatku kvalitních klientů v portfoliu. Jeho budování závisí na výše uvedených bodech, přesto i ti, kteří už mají leccos za sebou a pracovali pro velké a známé firmy, neumí s portfoliem pracovat. Portfolia klientů jsou vaší další vizitkou. Mnohdy jsou hlavním argumentem, proč vás firmy osloví. Budujte portfolio, klienty seřazujte podle důležitosti a nezapomeňte je ukázat, kde je to jen možné. Na sociálních sítích, na vlastním profesionálním webu nebo třeba na webech, kde nabízíte svoje služby.

Nikdo vám neporadí, jak na projektové řízení krok za krokem, obzvlášť ne, pokud jste freelancer. Mnoha projekťáky na volné noze a jinými freelancery osvědčené rady vám ale pomohou vyrazit správnou nohou a stále dosahovat lepších výsledků, abyste byli spokojení a zajištění. Držte se jich a úspěch vám brzo podá ruku.

Nejnovější články